روزی روزگاری در هالیوود

حقیقت غیرقابل توصیف ارباب حلقه ها

چهارشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳ ق.ظ

از صفحه چاپی گرفته تا صفحه نقره ، J.R.R. سه گانه یادبود تولکین Lord of the Rings مدتهاست که در قلب پیر و جوان به طور یکسان جایگاه ویژه ای داشته است. فانتزی سه قسمتی حماسی ، پر کردن با اجنه ، الف ها ، کوتوله ها و البته سرگرمی ها ، به بخش مشترکی از امروزی های مدرن بدل شده است و خیال را با تصاویر واضح خود به خود جلب می کند ، خوانندگان را با پیشرفت شخصیتی عمیق خود و ایجاد زمینه انفجاری از گذشته با صدای و سبک باستانی کلیش.

جای تعجب نیست که اثری از این بزرگی سالها و حتی ده ها سال از زندگی تولکین را شامل می شود - و ده ها سال بعد ، تعهد گسترده ای از سوی کارگردان پیتر جکسون و بازیگران و خدمه وی. پشت پرده رمان ها و همچنین همتایان سینمایی آنها با مجموعه ای از فاکتوئیدهای هیجان انگیز که کل تجربه های سرزمین میانه را بسیار بهتر می کند ، همراه شده اند. از کتابهایی که منظره فانتزی مدرن را متحول کرده است تا فیلم هایی که پس از آن وجود دارد ، در اینجا برخی از بهترین قطعات چیزهای بی اهمیت تا کنون از کلاسیک های ادبی مورد علاقه تالکین و اقتباس های آنها مشاهده می شود. این حقیقت غیرقابل توصیف ارباب حلقه ها است.

بازگشتی غافلگیرانه به سرزمین میانه
کیسه پایان در شایر

همانطور که تالکین در پیشگفتار خود با عنوان "یاران حلقه" توضیح داد ، داستان "ارباب حلقه ها" در گفتن داستان رشد کرد "، در حالی که نویسنده همزمان با این موضوع کشف کرد. این امر عمدتاً به این دلیل بود که داستان آغازهای خود را به عنوان دنباله ای از کتاب قبلاً منتشر شده از تالکین به نام هابیت یافت. نکته این است که در ابتدا قرار بود هابیت یک اتفاق یکجانبه باشد. وی در نامه‌ای به ناشر خود ، چگونگی تلاش با "عاقبت" را مورد بحث قرار داد و این تنها به واسطه ی گاه به گاه نامگذاری یا شخصیت متقاطع شخصیتی مانند الروند ، پسر Earendil ، به دیگر نوشته های او در سرزمین میانه متصل شد. مارینر

با این حال ، موفقیت The Hobbit باعث شد تقاضا برای ماجراهای بیشتر آنقدر بلند شود که یک دنباله اجتناب ناپذیر باشد. با وجود این که کتاب جدید به آرامی شکل گرفت ، اما به جای داستان خودش ، همچنان به عنوان دنباله ای از هابیت دیده می شود. به عنوان مثال ، دوست صمیمی و تابلوی صداگذاری ادبی تالکین ، C.S. Lewis ، به این کار فقط به عنوان "هابیت جدید" اشاره می کرد. هنگامی که تالکین تصمیم گرفت که حلقه بیلبو را از یک کتاب به کتاب دیگر تبدیل کند ، "هابیت جدید" به یک داستان عظیم تبدیل شد که به تنهایی ایستاده بود.

خیلی کوتاه یا خیلی طولانی؟
شاد ، پیپین و صبحانه دوم نیست

طولی نکشید که Fellowship of the Ring به اندازه ی کافی هابیت را کم رنگ کرد. اما معلوم می شود که طول داستان در واقع یکی از اصلی ترین چالش های تالکین بود که وی خود را در ترکیب آن قرار داد. این نویسنده در این پیشگفتار با اشاره به اینکه "انگیزه اصلی وی میل به یک داستان نویس برای سعی در دست گرفتن او در یک داستان واقعاً طولانی است که توجه خوانندگان را به خود جلب می کند" ، افزود: برخی از خوانندگان کار او را "کسل کننده ، پوچ" می دانند. ، یا تحقیر آمیز است. " با این وجود ، وی این توضیح را دنبال کرد که مهمترین نقص کل داستان ، به نظر او و دیگران ، این واقعیت ساده است که "کتاب خیلی کوتاه است".

هرچند که تولکین همیشه اینگونه داستان را حس نمی کرد. وی در نامه ای به سردبیر خود در دسامبر سال 1939 نوشت که می ترسد این داستان "بیش از حد بزرگ شود". این یک احساس موقتی نبود. وی در نامه ای به پسرش پنج سال بعد ، دوباره تصریح کرد: "می ترسم که اشتباه بزرگی در ساخت دنباله من خیلی طولانی و پیچیده کرده ام." خوشبختانه برای خوانندگانش ، او نگذاشت که آرزو برای کوتاهی از وسعت و وسعت داستان کاسته شود.

قصه های ناتمام
نبردهای فورد ایسن

سرزمین میانه در یک روز ساخته نشده است. در حقیقت ، تالکین در سال 1917 ، هنگامی که پیش نویس های اولیه The Fall of Gondolin را ترسیم کرد ، شروع به ایجاد جهان کرد و تا نیم قرن بعد نیز تا زمان مرگ وی ادامه یافت. در آن زمان ، هابیت و ارباب حلقه ها منتشر شد (اولی در سال 1938 و دومی بیش از 15 سال بعد) ، اما کار مادام العمر تولکین نیز گنجینه ای از داستان های دیگر را به دست آورد. بسیاری از این موارد در حماسه وی با عنوان «سیلماریلیون» جمع آوری شده است ، در حالی که برخی راه یافتن به انتشارات دیگر ، از جمله داستان های ناتمام را پیدا کردند. این مجموعه از "داستان های ناتمام" به معنای واقعی کلمه بسیاری از شکاف های دانش را که از ارباب حلقه ها مانده بود پر کرده است.

در حالی که بسیاری از صحنه ها ، به ویژه از نسخه های گسترده فیلم های جکسون ، به دست آمده از نسخه های خطی ابتکاری هستند ، معلوم می شود که بسیاری از آنها منشاء خود را در داستان های ناتمام مشاهده می کنند. از اینکه یسیلدور در کمین اورک ها قرار گرفته و از دست دادن حلقه در آندوین به شرح مرگ پسر تئودین تئودرد در نبردهای فورد ایزن و داستان شکار بلک رایدرها برای حلقه ، داستان های ناتمام بدون شک بسیار زیاد بود عاملی برای کمک به جمع آوری بخش عمده ای از داستان به عنوان ترجمه از کتاب به اسکریپت است.

حواس پرتی
آراگورن Sings of Luthien

در حالی که جهان ممکن است از جهات مختلف ، Lord of the Rings را به عنوان اوج نوشتار تالکین بداند

این داستان به پایان رسید که بیش از هر چیز زحمت کشیدن مشغول آکسفورد مشغول آکسفورد بود. وی در نامه ای به ناشر خود در فوریه سال 1938 توضیح داد که "در حال حاضر داستان در حال آشکار شدن نیست" است که این مسئله را بیشتر "سرکش" کردن مطالب بیش از حد در مورد هابیت سرزنش می کند. وی در پیشگفتار خود برای یاران حلقه ، توضیح داد: من وظایف زیادی داشتم که از آن غافل نیستم و بسیاری از علایق دیگر به عنوان یک یادگیرنده و معلمی که اغلب مرا جذب می کرد. و پس از آن ، البته ، حواس پرتی شدید از جنگ جهانی دوم رخ داد ، که اتفاق می افتد به طور هم زمان با دوره زمانی که او نوشت: ارباب حلقه ها (1936-1949).

اما حتی هنگامی که جنگ ، کار و خانواده او را از بین نبردند ، بزرگترین اشتیاق تولکین همچنان به آثار دیگر اختصاص داشت. او در نامه دیگری به ناشر خود بعداً در سال 1938 گفت که ذهن او "واقعاً مشغول ... Silmarillion" بود. در حالی که جهان به دنبال ماجراهای بیشتر با سرگرمی ها می گشت ، ذهن تالکین با اتفاقاتی همچون داستان حماسی تینوویل ، سقوط شهر ادیش گوندولین و پایه و اساس سرزمین میانه توسط ایلوواتار و والار توانا او چرخید. از بسیاری جهات ، به نظر می رسید ارباب حلقه ها چیزی بیش از یک داستان مماسور برای آنچه برای نویسنده مهم بود ، باشد.

آقا کریستوفر لی
گاندالف و سارومان در ایسنگارد

از تعداد بیشماری تمجید بازیگری گرفته تا یک حرفه نظامی حماسی در جنگ جهانی دوم ، تا اشتیاق او به موسیقی فلزی سنگین ، کریستوفر لی فوق العاده بود - و همچنین در مورد همه چیز در سرزمین میانه پاشنه پا می زد. لی همه ساله کتابهای تولکین را می خواند و از این داستان چنان شور و اشتیاق داشت که وقتی شنید پیتر جکسون در حال گردآوری اقتباسی از فیلم است ، می خواست وارد شود.

متأسفانه برای این انگلیسی محترم ، بزرگترین آرزوی او بازی نکردن سارومان سفید ، بلکه گاندالف گری بود. در حالی که او نتوانست آن هدف خاص را تحقق بخشد ، حضور او به عنوان یک هوادار تالکین فصلی ارزشمند بود. در حالی که برخی از بازیگران وارد این پروژه شدند که هنوز هم با منبع منبع فیلم گرفتن ، بازگشت سالیانه لی به سرزمین میانه تضمین می کند که او دقیقاً می داند که همه داستان در کجا می رود. او همچنین افتخار افتخار داشت که تنها فرد در کل مجموعه هایی بود که در واقع شخصاً با تالکین ملاقات کرده بودند. و ما در مورد بازدید غافلگیرکننده طرفداران خشمگین از خانه استاد صحبت نمی کنیم: او به طور تصادفی هنگام بازدید از Eagle and Child ، یکی از سوراخهای آبیاری مورد علاقه تالکین ، به سمت نویسنده رفت.

درام آراگورن
مورتنسن به عنوان آراگورن

در حالی که تصویر Viggo Mortensen از آراگورن بر قلب و ذهن طرفداران سرزمین میانه حک شده است ، اما معلوم می شود که Mortensen جایی نبود که دوربین ها در حال چرخش شروع به کار کردند. درعوض ، کسی نبود جز استوارت تاونسند که در ابتدا شخصیت Strider را اهدا کرد. با این حال ، تنها سه روز از فیلمبرداری ، تاونسند این پروژه را ترک کرد و مورتنسن برای پرش به نقش ضربه ای زد. درست است: مورتنسن تا سه روز پس از شروع فیلمبرداری به طور رسمی وارد بازی آراگورن نشد.

هنگامی که گرد و غبار برطرف شد ، مشخص شد که این سوئیچ به سادگی از بین می رود ، زیرا تاونزند خیلی زود برای پادشاه باکره اما پیر در تبعید بسیار جوان بود - احساسی که طبق گفته جکسون ، تاونزند با آن اشتراک داشت. با این حال ، این موضوع برای مورتنسن ورودی آسان نبود. او هرگز کتابهای قبل از آن نکته را نخوانده بود ، نه به این واقعیت اشاره داشت که او در حال بازی در نقش اصلی در کنار بازیگرانی بود که ماهها آماده سازی بودند. یک مورد که او به نفع او بود این بود که او قبلاً با بسیاری از سگهای قدیمی نوردیک که در ابتدا الهام بخش تولکیان بودند ، آشنا بوده است.

کوتوله بلند
یقین در مرگ ... شانس موفقیت کمی ... چه منتظریم؟

جان رایس دیویس کوتوله‌ای بسیار خاطره انگیز از گیملی بازی کرد ، با طنز و عشق برادرانه دلگرم. با این وجود ، ممکن است جای تعجب داشته باشد که به هر حال این بازیگر به سختی بهترین وجهی بود که بتواند شخصیت کم رنگ - از نظر جسمی - را بازی کند. دیویس فقط یک آدم بزرگ نبود بلکه قد بلند بود. در حقیقت او بلندترین عضو تمام بازیگران بورس تحصیلی بود. هر زمان که او در کنار یک بازیگر هابیت بود ، اختلاف قد در واقع کاملاً مناسب بود ، اما این فیلم کاری دشوار بود که فیلمبرداری بسیاری از صحنه هایی که شخصیت های بلندتری را درگیر می کرد ، بود.

نه تنها قد او مسئله ای نبود ، بلکه حضور دیویس در مجموعه در وهله اول جای سوال داشت. این مرد به طور جدی بحث درگیر شدن در این پروژه را بر عهده داشت و در مصاحبه ای با دیجیتال جاسوسی اظهار داشت که "نمی خواست سه سال در پروتز و آرایش در فیلمی بگذرد که قرار بود ناکام بماند." این مهارت پیتر جکسون به عنوان یک کارگردان بود که او را متقاعد کرد که این پروژه واقعاً ارزش دارد که درگیر آن شویم. در حالی که ممکن است دیویس در ابتدا تصمیم خود را عوض کند ، اما به صورت گذشته نگر ، تصور کردن چهره دیگری از این نقش سخت است.

دوبله شدن
ایان هولم بازی بیلبو

در حالی که ایان هولم با عشق به خاطر تصویربرداری از بیلبو در هر دو بازی The Lord of Rings و همچنین نقش تازه ای که در سه گانه بعدی Hobbit بعمل آمده است به یاد می آورد ، معلوم می شود که بازی سرگرمی ها کلاه قدیمی برای دامپزشک بود.

بازیگر eran قبل از اینکه پا به روی هر کدام از مجموعه های جکسون بگذارد. همه ما او را به یاد می آوریم که کارشناسی قدیمی Bag End را بازی می کند ، اما اولین بازی او در سرزمین میانه در واقع به شکل شخصیتی بسیار جوان تر انجام شد - کسی به غیر از پسر عموی جوان بیلبو ، Frodo.

هولم در سال 1981 در رادیو بی بی سی از سری فیلم "Lord of the Rings" در BBC پخش شد. شما در واقع می توانید او را در حال آواز خواندن آهنگ در حال نوشیدن Man in the Moon در Prancing Pony قبل از اینکه به طور تصادفی حلقه را روی انگشت خود در اینجا بنویسید ، بشنوید. در حالی که پخش رادیویی راهی خوب برای خیس کردن پاهای بزرگ و هابیت موهایش بود ، شکی نیست که وی هنگام پیوستن به تولید سینمایی ماموت جکسون ، اوج چیزهایی را گرفت.

متحرک شدن
انیمیشن Lord of the Rings

در حالی که همه ما با سه گانه یادبود پیتر جکسون آشنا هستیم ، طرفداران زرنگ و دانا می دانند که آنها اولین فیلم اقتباسی از حماسه تولکین نیستند. در سال 1978 ، انیماتور رالف باکشی کارگردانی Lord of the Rings را انجام داد که The Fellowship of the Ring و بخشی از دو برج را روی پرده بزرگ به نمایش گذاشت. در حالی که فیلم بسیار خوب بود و ده ها میلیون دلار هم به ارمغان آورد ، در طرح بزرگ چیزها حماسه را به اندازه فیلمهای جکسون که دو دهه بعد دنبال کردند ، ضبط نکرد.

باکشی اما مخالف است. وی در مصاحبه ای در سال 2002 ، از ایده تماشای اقتباس جکسون با تمسخر از اینکه "چه کسی به تشدید نیاز دارد" ، تمسخر کرد. جکسون به وضوح از انیمیشن باکشی به عنوان الهام بخش بسیاری از عکس ها در فیلم خودش استفاده کرد - و باکشی نیز از این موضوع خوشحال نبود ، و اظهار داشت که به درستی اذعان نشده است ، در حالی که جکسون انکار کرد تا اینکه "خیلی دیر شده است". بازی "

یک چیز مشترک این دو کارگردان چیست؟ عشق به ماده منبع. باکشی گفت: "کتاب ها کاملاً عالی هستند." "یک لحظه فروش در آنها وجود ندارد. شخصیت ها و تنظیمات متزلزل کننده هستند. هیچ چیزی مانند آن در تخیل نمی تواند آن را لمس کند."

اثر Serkis
Gollum Ponders

در عصری که کاراکترهای ضبط حرکت به همان اندازه متداول شده اند که از نظر واقعیات بسیار نفس گیر هستند ، فراموش کردن یکی از بزرگترین پیشرفت های تاریخ mo-cap آسان است: Gollum. پیتر جکسون و شرکت هنگامی که نوبت به سازگاری Smeagol با صفحه نقره رسید ، با چالش روبرو شدند. او برای داستان داستانی جدایی ناپذیر بود ، به زمان زیادی از صفحه نزدیک احتیاج داشت و عملاً برهنه بود ، بنابراین شما نمی توانید برای چهره های خوب صورت خود را حل کنید و یک پالتو روی شخصیت را پرتاب کنید تا بقیه را مخفی کنید.

وتا دیجیتال ، کمپانی مستقر در نیوزیلند که توسط جکسون تأسیس شده است ، در سه گانه Lord of Rings و همچنین فیلم های هابیت که در پی آن بود ، گولوم را زنده کرد. اما در حالی که آنها به جنبه های فنی شغلی متمرکز شده بودند ، آنچه در واقع به آنها احتیاج داشتند یک بازیگر به اندازه کافی درخشان بود که بتواند شخصیت این مجموعه را بازی کند. اندی سرکیس را وارد کنید ، عملکرد او برای سنین یکی یکی بود زیرا او بسیاری از صحنه های گلوم را بازی می کرد در حالی که از طریق سر تا انگشتان در چرخ دنده های حرکت حرکت می کرد.

کمترین جادوگری Weta Digital و Serkis جادویی بود و یکی از نخستین اجراهای ضبط شده حرکتی واقعاً باورنکردنی را در تاریخ سینما ارائه داد. این یک معیار و الهام بخش بود که باعث رشد شخصیت های بی شماری دیگر مانند Marvel's Thanos و Caesar از Rise of the Planet of the Apes شد. تنها سؤال این است که ، چرا هنوز نامزدی Serkis برای اسکار دشوار است؟ این مرد باید تا به حال یکی از اینها را بدست آورده باشد.

کمک مالی Fab که هرگز نبود
تصاویر بتیل گتی ایماژ

پیتر جکسون برای مسافت طولانی ارتباط ناپذیری با ارباب حلقه ها دارد. حتی برنامه های بزرگ آمازون برای مجموعه ای از سریال در سرزمین میانه بدون تلاش برای وارد کردن دیدگاه جکسون در پروژه جدیدشان ، نمی توانست شروع شود. با این حال ، قبل از جکسون ، Beatles بودند. به گفته پیتر جکسون ، که در جوایز اسکار 2002 هیچ کس به غیر از پل مک کارنی در آن جای نگرفت ، بیتلز در واقع سعی در گرفتن حقوق برای ساخت فیلم های Lord of the Rings خود داشت. و آنها فقط نمی خواستند آنها را تولید کنیم ، بلکه می خواستند در این فیلم ها نیز ستاره بگیریم.

این را تصور کنید: جادوگر خردمند جورج هریسون قدم های گری را وارد صحنه می کند تا به فریدو مک کارنی بگوید که او باید با باغبان وفادارش ، رینگو استار ، به سمت کرک رستاخیز برود ، همه در عین حال یک چشم تیز برای آن سرکشگر شرور جان " گولوم »لنون. بدون شوخی. (خوب ، نام ها تغییر نمی یافتند ، اما آنها واقعاً نقش ها را می خواستند.) یخچال در بالای صفحه؟ طبق برخی شایعات ، آنها می خواستند این یک محصول استنلی کوبریک باشد. جای تعجب نیست که تالکین ایده وحشیانه را به سمت پایین انداخت.

۹۸/۱۲/۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
مهرزاد حسینی